Khamis, 16 April 2009

SIDANG DUN BERJALAN SEPERTI BIASA

Oleh: Ruslan Rahman



1. Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu yang bersidang selama tiga hari berjalan dengan seperti biasa walaupun mendapat liputan yang hangat dan meluas. Kehangatan itu mungkin disebabkan oleh laporan media yang begitu banyak dan penyiaran komen-komen yang berbagai.

2. Namun Terengganu di bawah pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional (BN) terus menjunjung keutamaan kepada rakyat sebagai perkara terpenting. Merakyatkan pentadbiran dan pembangunan adalah pendekatan yang cukup berkesan dan menepati cita rasa rakyat. Lantaran itu rakyat mahu agenda itu diteruskan tanpa sebarang gendala. Mereka amat tidak seronok kalau cerita-cerita dan percaturan politik berlebihan mengatasi agenda untuk menolong dan membahagiakan mereka.

3. Royalti yang sedang dibayar semula kepada Negeri Terengganu hasil perjuangan pimpinan kerajaan dan rakyat Terengganu merupakan cerita gembira buat rakyat Terengganu. Terbaru, Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said sebanyak RM650 juta telah dierima lagi dari jumlah keseluruhan yang patut diterima RM1,394 juta. Walaupun pembangkang agak tidak berpuas hati dan mahukan lebih banyak lagi, tetapi ingatlah kata orang jangan terlalu gelojoh. Proses rundingan dan perbincangan masih berjalan, tidakkan lari gunung dikejar, hilang kabus nampaklah ia.

4. Wang dan kebendaan bukan segala-galanya. Ini pun selalu disyarahkan oleh pemimpin pembangkang, khususnya PAS, jangan pula dalam hal ini buat-buat lupa. Pengisian dan cara perbelanjaan yang berhemah adalah lebih baik, sekalipun dengan wang yang tidak banyak. Sudah tentu adanya hikmah disebalik wang itu tidak datang sekaligus, supaya kita tahu mengurus dan membelanjakannya secara berhemah dan tidak kabur mata. Berilah ruang kepada BN Terengganu dan Dato’ Ahmad Said menunjukkan usaha dan pendekatan dalam mengurus perbelanjaan dan pembangunan negeri yang merakyat ini.



5. Pemimpin Pas yang jadi pembangkang di DUN Terengganu sebenarnya tidak boleh ‘cakap banyak’ sangat kerana masa mereka diberi kuasa mentadbir dulu banyak perkara yang tidak betul dilakukan. Banyak salahguna kuasa dan wang rakyat disalahgunakan, kronisma, nepotisma, sikap ganas, skandal balak dan sebagainya lagi , tidak boleh dilupakan begitu sahaja oleh rakyat. Rakyat masih ingat! Rakyat dan pengundi akhirnya menukar semula kerajaan Pas Terengganu kepada BN…..harap-harap wakil-wakil rakyat BN yang duduk di kerusi penyokong kerajaan bangun dan bongkarkan jika wakil rakyat Pas seperti Haji Hadi, Harun Taib dan Wahid Endut cakap banyak dan cakap pandai, bersyarah dan sebagainya di persidangan.

6. Kita manusia yang di anugerahkan hati dan pemikiran atau nafsu dan kotak fakir sekaligus. Uruskanlah kedua-dua itu dengan terbaik maka kita akan menjadi orang yang paling bertaqwa kepada Allah. Carik-carik bulu ayamnya akhirnya bertangkuk semula, biduk lalu kiambang bertaut. Sesama kita perlu bersatu menghadapi cabaran masa depan yang lebih hebat. Sebab itulah barangkali Haji Hadi sudah mulai mengajak untuk bersatu dan berkongsi kerana sudah mulai sedar kesilapan yang lalu bila kita sesama kita terus berseteru yang untungnya pihak lain.


7. Kepada orang Umno dan BN Terengganu, bukankah sudah menyatakan serik berada di bawah Pas dulu. Serik doh weh!! Jangan sampai pelanduk melupai jerat….kerana jerat tidak pernah lupakan pelanduk!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan