Selasa, 13 Januari 2009

MENGAPA PENTINGNYA KESELAMATAN SEMASA PILIHANRAYA

Oleh: Pemerhati Khas

<

“Lebih kurang jam 12 tengahari- 8/3/2008, saya balik dari mengundi di Sekolah Menengah Seberang Marang dan saya singgah di Sekolah Agama Marang dan saya singgah di Sekolah Menengah Agama Marang kerana ada 3 orang jiran hendak tumpang balik ke rumah. Sampai di simpang masuk ke Medan Jaya, saya ditahan oleh sekumpulan lelaki yang menutup mukanya. Apabila saya berhenti, mereka mengatakan kepada kami sebagai pengundi hantu. Mereka ketuk cermin dan tendang kereta…” demikian sebahagian kandungan laporan polis yang dibuat oleh seorang yang dituduh ‘pengundi hantu’.

Laporan polis di atas adalah antara ratusan laporan polis semasa Pilihanraya Umum ke 12 (PRU 12) lalu yang sebenarnya disebabkan oleh tindakan ganas penyokong Pas yang membuat kekasaran kepada mana-mana pihak yang dituduh “pengundi hantu” tanpa usul periksa. (lihat gambar kumpulan Pas yang bertopeng sedang mengawal pengundi hantu kononnya)



Sebenarnya adalah menjadi kesalahan kepada mana-mana pihak menghalang proses pengundian. Tuduhan pengundi hantu hanyalah tuduhan semata-mata kerana selagi nama mereka tersenarai dalam daftar pemilih, mereka tetap berhak mengundi, sama ada mereka penyokong mana-mana parti yang bertanding sekalipun.



Sesungguhnya proses pendaftaran pemilih di negara ini berjalan dengan sempurna. Sebelum senarai pemilih itu disahkan, semakan dan bantahan serta perbicaraan diadakan.



Semua pihak diberi peluang membuat bantahan, bukti dan saksi semasa perbicaraan. Mengapa harus dihukum pengundi yang tidak bersalah itu sebagai pengundi hantu! Sedangkan kita tidak mengetahui pun mereka ini mengundi siapa..entah-entah sealiran parti politik dengan kumpulan yang menahan dan mengepung mereka itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan