Ahad, 11 Januari 2009

MENJADI PENGGUNA/PEMILIH YANG BIJAK

17 Januari 2009 adalah hari penentuan. Menentukan siapa dan parti manakah yang akan mewakili rakyat atau pengundi di P.036 Kuala Terengganu di Parlimen. Kita bukan memilih kerajaan kerana kerajaan sudah sedia terbentuk iaitu Kerajaan Barisan Nasional (BN) di peringkat pusat dan juga negeri.

Pengundi sebenarnya adalah pengguna. Sebagai pengguna yang bijak tentulah akan membuat pemilihan yang tepat dan mendatangkan faedah. Jika ia berbentuk barangan tentulah memilih barang yang berkualti dan mempunyai nilai faedah yang tinggi. Kalau ia perkhidmatan, perkhidmatan yang baik dan menyenangkan.

Itulah hak pengguna dan dalam konteks ini hak pengundi, yang perlu difahami dengan sejelas-jelasnya. Dalam pendidikan kepenggunaan terdapat lapan asas hak pengguna yang perlu diketahui dan difahami iaitu:

• Hak untuk mendapatkan keperluan asas, termasuklah makanan, pakaian,perumahan (tempat tinggal), kemudahan kesihatan, pendidikan dan sebagainya.
• Hak untuk mendapatkan keselamatan, sama ada barangan, perkhidmatan mahupun persekitaran yang selamat.
• Hak untuk mendapatkan maklumat yang benar dan tepat, bagi membuat keputusan yang betul dan tidak terpedaya oleh dakyah pengiklanan,pelabelan dan amalan lain yang palsu,penipuan dan penyelewengan.
• Hak untuk membuat pilihan, pengguna perlu dipastikan diberi pilihan dalam membuat keputusan, bukan secara paksaan dan kekerasan.
• Hak untuk bersuara; pengguna mendapat tempat dalam penggubalan dasar, tindakan yang cepat dan saksama daripada pentadbiran.
• Hak untuk mendapat ganti; ganti yang menyamai dan membawa faedah yang sama.
• Hak untuk mendapat pendidikan
• Hak untuk mendapat persekitaran yang selamat, bebas dari keadaan yang bahaya.

Kalau dianalisis tentang beberapa hak pengguna, di sini bermaksud hak pengundi, sudah tentu calon yang mewakili kerajaan adalah pilihan yang semestinya. Calon yang mempunyai kualiti dan nilai faedah yang tinggi. Bukan sahaja individu calon itu sendiri berkualiti dari segi latarbelakang pendidikan dan pengalamannya, budi pekertinya serta latarbelakang keluarganya tetapi kualiti dari segi parti atau pihak yang diwakilinya.

Calon Barisan Nasional (BN), Dato’ Wan Ahmad Farid bin Wan Salleh dalam ertikata yang sebenarnya adalah ‘kerajaan’ yang memerintah sekarang ini. Beliau sesungguhnya mewakili kerajaan, mewakili Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Kabinet, Menteri Besar (Terengganu) dan agensi-agensi kerajaan pusat serta negeri.

Apa tidaknya, jika beliau menang dalam pilihanraya kecil ini, rakyat dan pengundi Kuala Terengganu telah diumumkan oleh kerajaan (YAB Dato’ Sri Mohd.Najib Tun Razak,Timbalan Perdana Perdana Menteri), bahawa calon BN ini, Dato’Wan Farid Wan Salleh akan dilantik semula sebagai Timbalan Menteri. Bermakna di sini, memilih di antara kerajaan dan bukan kerajaan.

Berdasarkan hak-hak pengguna/pengundi yang disenaraikan di atas tadi, kesemuanya adalah lebih baik dan menguntungkan memilih calon kerajaan.

Bagi mendapat keperluan asas, keselamatan yang terjamin, maklumat yang tepat, suara dan pandangan didengari serta dilaksanakan pandangan itu, hak mendapat ganti yang terbaik (sepertimana kualiti calon BN sebelum ini, Allahyarham Dato’ Razali Ismail, yang juga bekas Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia), pendidikan yang sempurna, bahkan kehidupan yang selamat, sudah tentu pemerintah atau kerajaan yang boleh tunaikan. Kerajaan itu sebenarnya ialah calon BN, Dato’ Wan Ahmad Farid Wan Salleh!

Ruslan Abdul Rahman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan