Isnin, 13 Julai 2009

PAKATAN PAS –DAP-PKR UNTUK PELAKSANAAN DASAR-DASAR ISLAM?

Oleh : Ruslan bin Abdul Rahman



Yang Di Pertua Pas Dato’ Harun Taib berkata kerjasama antara PAS dengan DAP dan PKR adalah berdasarkan hukum yang dilaksanakan Rasulullah s.a.w dalam Perjanjian Hudaibiah.

Beliau berkata demikian dalam majlis Dialog Pimimpin Pas bersama rakyat di Koa Putra Besut.

Menurut Dato’ Harun yang juga Ketua Dewan Ulamak Pas, bahawa pakatan Pas-DAP dan PKR adalah dapat membantu Pas melaksanakan dasar-dasar Islam, manakala pakatan UMNO dalam BN menyebabkan Islam semakin terhakis.

Mungkin kepada orang kampung yang kurang mendapat maklumat sebenar tentang apa yang berlaku di beberapa negeri yang diperintah bersama oleh pakatan pembangkang (Pas-DAP-PKR) mungkin boleh terpedaya dengan kata-kata itu.

Kata-kata itu amat lunak didengari tetapi kenyataan yang sebenar adalah jauh panggang dari api. Apa yang terjadi hasil dari pakatan itu adalah sebaliknya.


Orang Melayu Islam di Perak cukup merasai apa pengkhianatan yang dilakukan oleh Pas dan Dato’ Seri Nizar (sewaktu menjadi MB Perak seketika) dengan hanya menjadi boneka kepada pihak DAP.

Siapakah yang mengkhianati dan menganaktirikan orang Islam dan Melayu di Perak sehingga mengurniakan tempoh pajakan tanah kepada orang bukan Islam selama 999 tahun, sedangkan status tanah orang Melayu hanyalah 99 tahun sahaja.

Fakta ini merujuk kepada tindakan Kerajaan Perak yang Menteri Besarnya dari Pas pada waktu itu memberikan hak milik kekal selama 999 tahun kepada kampung-kampung baru di Perak walaupun bercanggah dengan Majlis Tanah Negara (MTN).

Apakah tindakan ini bermakna membela orang Islam dan orang Melayu?

Ini belum lagi beberapa dasar yang dibuat oleh parti-parti pembangkang yang turut disertai oleh Pas di Selangor, Pulau Pinang , Kedah dan Kelantan.

Kelantan awal-awal lagi membenarkan pembinaan patung terbesar di Asia…apakah itu bermakna menjaga syiar Islam? Tetapi bagi Pas semua ada jawapan sebab mereka memperalatkan Islam dengan pelbagai hujah untuk menghalalkan tindakan mereka.

Di Selangor, seorang exco wanita Selangor awal-awal memanggang dan menjamu lima ekor babi sebagai tanda kemenangan kumpulan mereka menawan lima negeri dalam pilihanraya umum ke 12. Itukah syiar dan kejayaan Islam bagi pakatan pembangkang yang turut membabitkan Pas?

Sebaik berkuasa, pada 9 Jun 2008, rumah berhala bukan Islam boleh dibina sebesarnya, melebihi 10 000 ribu kaki persegi di Selangor. Tidak pernah sebelum ini. Mungkin inilah perlaksanaan Islam yang Dato’ Harun maksudkan bila Pas berpakat dengan DAP dan PKR?

Kepada mereka yang celik maklumat dalam dunia siber yang serba terbuka hari ini, sepatutnya Pas tidak boleh memperbodohkan rakyat sedemikian rupa.

UMNO /BN yang dituduh oleh Dato’ Harun ke arah menghakiskan Islam telah mencetuskan berbagai dasar dan pendekatan Islam dalam mencakupi mualamat dan munakahat, ekonomi dan pentadbiran yang Islamik.

Dasar Penerapan Nilai Islam, Bank Islam, Islam dengan pendekatan yang hadhari dan sebagainya lagi telah dengan beraninya diperkenalkan, tidak pengecut seperti Pas yang tunduk kepada tuntutan golongan yang anti Islam.



Kini apakah Pas berusaha membina pemerintahan Islam dan Undang-Undang Islam di negeri yang mereka kuasai? Nampaknya kini Pas sudah tidak seIslamik lagi setelah memilih rakan-rakan yang anti Islam sebagai sahabat akrab.

Eratnya Hadi memeluk Kit Siang, eratnya Ketua Muslimat Pas, Nuridah Salleh mendakap Exco yang terbabit dengan skandal telanjang Elizebeth Wong…. dan seronoknya berkenduri khinzir bila berjaya menghancurkan UMNO/BN di beberapa negeri.! lihat gambar……

Tiada ulasan:

Catat Ulasan